58 Responses

  1. pada pendapat saya la….

    erm….perfect situation!!

    >>comel web nie

    >>maklumat dalm web nie pon kemas

    >>kamal smart

  2. hoo…. hbk loni mu maa….jeles aku…. terus berjuang maaa….
    Allahuakbar….

  3. salam.. gud2..sama2 memberi ilmu ke org lain.. mcm2 ada.. bijop2.. teruskan usaha murni mu kamal.. chaiyok2x.. i’m proud of u..

  4. kalau boleh jadi member blog nie bagus jugak..
    bleh gak join sekali..camne pon teman suke blog nie..
    : ]

  5. Takbir

  6. Assalamu’alaikum wr.wb.

    Web Antum bagus dan penuh hikmah, semoga terus istiqomah menebar dakwah di jalan Allah SWT.
    Dan terima kasih telah men-share artikel tentang Pembantaian Muslim di Spanyol.

    Wassalamu ‘alaikum wr.wb.

  7. perfect information

  8. Kilang arak ke bela khinzir ke, patutnya kita tak menyokong… Kalau tak dapat elakkan pun tak payah sokong, buat neutral sahaja….

    Kenapa perlu bela babi… kan bela kambing atau lembu lagi bagus…

    Jika PR mengikut jejak BN (kilang arak vs ladang khinzir), nampaknya tak berbaloi la usaha rakyat mendapatkan pembelaan….

    Secara general, saya memang terperanjat dengan projek tersebut…. Mungkin PR ade rasionalnya tak tahula…

  9. to anon :

    From : nuraiman.wordpress.com

    berkenaan dgn pertanyaan kamu..

    cuba perhati ayat ini : “Semua tiga Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Selangor dari parti Pas tidak menghalang pelaksanaan projek ladang penternakan babi bernilai RM100 juta di Sepang”

    mengikut ayat itu..cadangan penternakan babi itu bukan dr idea PAS..ia adalah dr DAP..maka secara jelasnya cadangan ini mesti dipertimbangkan..tidak boleh menolak secara bulat2…

    mengikut Islam..itu mmg hak orang bukan Islam..jadi kita tidak boleh tengok mengikut peribadi sendiri..kita kena set dlm diri kita bila jadi seorang pemimpin..
    No1: Islam n No2:melayu..

    maka perkara ini x sepatutnya di kecoh2kan..( cadangan ini pun belum diluluskan lagi)..byk lagi yang perlu di kaji ttg cadangan ini..

    anda mesti paham itu..ia berlainan dgn Kes “babi di melaka”..

    semoga menjawab pertanyaan saudara

  10. Betul saya sokong segala usaha kerajaan Pakatan Rakyat..UMNO saja nak putar belit isu dan saja nak timbulkan kebencian antara kaum..

    apa yang PAS buat betul..Ulama kan sudah berfikit sebelum membuat keputusan. Keputusan mereka datang dari iman. Walhal keputusan UMNO dari nafsu..walahualam

  11. NAK PENERANGAN :
    Adakah semua maklumat dan isi-isi kandungan dalam blog ini dibaca dan difahami dahulu, sebelum ia dipaparkan untuk semua pembaca…..
    wasalam.

  12. secara kasarnya ia sudah diteliti..

    jika ada kesalahan fakta..sila membantu yaa…

    wallahu a’lam…

  13. saya pembaca setia ruang ini,

    pada pemerhatian sy, semua artikel semasa kebanykannya copy and paste.
    jadi kat mane nak nampak karya ahli ruangan ini.
    pembaca jd bosan,
    maklumat same. .. xda ulasan…

    salam

  14. salam…terima kasih kerana sudi membaca di blog ini..

    tujuan utama artikel2 di blog ini adalah utk dirinya sendiri..sebagai rujukan…bila mana mencari sesuatu perkara..

    secara tidak langsung pembaca2 lain turut sama boleh menambah ilmu dengan membaca artikel di sini…

    maaf atas tidak sempurnanya sebagai blog..

    p/s : saya harap kamu dapat membaca pada category ” nota untuk diri”…karya drp Tn Guru Hj Nik Abdul Aziz…
    saya dapat artikel itu melalui bukunya..jadi kisah sambungn akan saya tulis kemudiaan…amat menarik kisahnya..

  15. saya nak biodata penuh penulisan blog ini.
    ceritakan sedikit latar belakang, pengalaman menulis,

    untuk lebih menyakinkan para pembaca.

    agar pembaca boleh membuat kesimpulan..

    agar menyakinkan lg para pembaca mengenai info2 yang tuan masukkan dalam blog ini.

    pembaca….

  16. saya rase tidak perlu lah semua itu..
    maaf yaa sahabat..

    berpegang dgn kata2 ini :

    “Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri” [ maksud Hadis ]NABI Muhammad s.a.w. merupakan Rasulullah yang bertanggungjawab menyebar Islam kepada umatnya setelah melalui pelbagai keperitan dan kejerihan.

    Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

    Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu (Muhammad: 7)

    “Dan pada hari itu diperlihatkan neraka Jahannam; dan pada hari itu ingatlah manusia, akan tetapi tidak berguna lagi mengingat itu baginya. Dia mengatakan, “Alangkah baiknya kiranya aku dahulu mengerjakan (amal saleh) untuk hidupku ini.” (QS. Al-Fajr, 89:23-24)

    Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik. (Ali ‘Imran, ayat 110)

  17. ahli baru………
    mahu penerangan sikit pasal blog ini.

  18. Salam..

    Alhamdulilah.. good work..
    Sama2 lh kita muhasabahkan diri..
    Keep it up..

  19. ASSALAMUALAIKUM ..Teruskan usaha baginda s.a.w menyampaikan dakwah di akhir zaman dengan penuh sabar dan penuh kebenaran..bersama kita berganding bahu..

  20. Assamualaikum w.b.t…..ada lagi tak topik2 menarik yang boleh dibincangkan bersama?

  21. Assalamualaikum w.b.t…nak tanya ada lagi tak topik2 menarik dan boleh dijadikan tauladan serta panduan untuk dikongsi bersama?Ana tertarikla dengan laman2 yang dipaparkan setakat ini.

  22. salam saudari nurani..
    terima kasih kerana sudi menbaca di laman blog ini..
    semoga sama2 kita jadikan yang baik sebagai panduan..yang buruk sebagai sempadan…

    berkenaan dgn topic menarik..
    saya syorkan saudari boleh membaca di katagori “nota untuk diri”..semua itu saya ambik melalui buku karya dr Tuan Guru Nik Abdul Aziz…

    byk lagi topicnya yg belum saya tulis…saya harap awk sabar menanti kisah sambungan nya…

  23. Salam…nasihat untuk para pembaca dilaman ini,baca & hayatilah betul2 setiap apa yang disampaikan kerana bagi ana setiap apa yang dipersembahkan ini sedikit sebanyak dpt memberikan panduan kpd kita semua.Bermuhasabahlah kita bersama..
    Wallahua’alam..

  24. i love ur site..jemput lah melawat blog sy..http://reunionunic.blogspot.com

  25. Salam… Terkadang saya sendiri tertanya-tanya apakah mereka yang sering melaungkan perkataan DEMOKRASI itu faham akan apa yang dilaungkan…. faham apakah makna disebalik perkataan itu atau mereka perlu merujuk kembali pada sekelian kamus yang ada di muka bumi ini… Hatta mungkin juga kamus yang dah berkurun Allah turunkan sebagai pedoman dan ikutan agar semuanya selamat bukan hanya di sini sebaliknya di SANA kelak…
    Wallah hualam

  26. Asalamualaikum, memang best la web ni. Alhamdulillah dapat ketenangan sejenak apabila membaca web ni. Somoga kita semua mendapat rahman allah swt serta menjadi panduan buat muslimin dan muslimat semua. Amin yarobbal alamin.

  27. salam ya sahabat..
    nce pge…
    bez sangat pge ny…
    ktngan jls trasa..
    insaf buat sktika…
    hpe sume pmbca dpt intipati dri pnlis…INSYAALLAH
    mga2 dilimpahi nkmat kurnianNYA…
    AMIN YA RABBA ALAMIN…
    SALAM…

  28. salam, tahniah buat saudara kerana ilmu yang diberikan dalam blog ini sedikit sebanyak dapat membantu semua yang mengunjungi blog saudara mendapat manfaat dan memberi petunjuk terhadap agama dan dan bangsa, syabas dan teruskan usaha anda, semoga Allah memberi rezeki dan kemudahan anda dunia dan akhirat InsyaAllah.

  29. Salam. Akak tahu mengenai blog ini drpd seorang rakan. Akak berminat dgn artikel2 dlm Undang2 Keluarga. Bila akak teliti, kebanyakan artikel2 tersebut dipetik drpd buku Soal Jawab Undang2 Kekeluargaan Islam di Malaysia, terbitan RDS Mawaddah, betul tak? Akak terlibat dlm penerbitan buku tersebut dan masih menyimpan bukunya. Apa pun, terima kasih kerana sudi menerbitkannya di blog anda. Moga sgl ilmu tersebut memberi manfaat kpd semua. Terima kasih sekali lg.

  30. salam… hmm kenal x? roomate mung ni… dah nengok frontpag…tahniahlah….

    recommend

    p.s-ingat x pasal malam tadi(9ramadhan) tolong sama2 carikan penyelesaian pasal inai, roomate kite lagi da x ingat…trima kaseh

  31. Alhamdulillah kenal sahabat…

    Semoga artikel dalam web ini dapat menjadikan kita orang2 yang memanfaatkan ilmu..

    Semoga ilmu menjadi pembimbing kepada kita..

    InsyaALLAH…

    Salam Ukhuwwah…

  32. Can anyone do something about this? Me? tak berapa mendalam mengenai Islam.. just so-so.

    http://www.faithfreedom.org/challenge.htm

  33. salam…kenal x sahabat setiamu yg mjaga adikmu di timur ini? deano_lan@yahoo.com.my
    pepun tahniah, ulasan n kritikan pengunjung adalh motivasi buatmu, seorang yg namanya pejuang sejati bermula dgn kesakitan n khidupan yg penuh mehnah ujian…..ianya permulaan, namun ana komited usaha ini sekurang2nya membawa dimensi tarikan sahabat2 yg ign tahu n dekati Islam…i.allah ada pluang ana bawa artikel ana…
    inteam records

  34. isu PAS…kalian x harus berbicara seandainya buta sejarah,jahil perlembagaan, n hanya bergantung pd sumber kedua dtgnya dr pihak musuh2, PAS adalah satu wasilah, jamaah yg dibentuk bg memperjuangkan fikrah Islam… selebihnya kajilah sndri..
    PAS bukan KeADILan, bukan DAP, walaupun dlm wadah Pakatan Rakyat, kita punyai otak,namun jgn ikuti nafsu, PAS dipimpin Ulama’ , kita diasak media, akhbar n mcm2 lg kerana sifat kemunafikan terserlah… negara dipimpin golongan sekular moden yg mempermainkan agama dan meniupkan kebencian bangsa dikalangan orang berkuasa…. BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA’

  35. Cinta Sejati
    Seorang hamba sahaya bernama Tsauban amat menyayangi dan merindui Nabi Muhammad saw. Sehari tidak berjumpa Nabi, dia rasakan seperti setahun. Kalau boleh dia hendak bersama Nabi setiap masa. Jika tidak bertemu Rasulullah, dia amat berasa sedih, murung dan seringkali menangis. Rasulullah juga demikian terhadap Tsauban. Baginda mengetahui betapa hebatnya kasihsayang Tsauban terhadap dirinya.
    Suatu hari Tsauban berjumpa Rasulullah saw. Katanya “Ya Rasulullah, saya sebenarnya tidak sakit, tapi saya sangat sedih jika berpisah dan tidak bertemu denganmu walaupun sekejap. Jika dapat bertemu, barulah hatiku tenang dan bergembira sekali. Apabila memikirkan akhirat, hati saya bertambah cemas, takut-takut tidak dapat bersama denganmu. Kedudukanmu sudah tentu di syurga yang tinggi, manakala saya belum tentu kemungkinan di syurga paling bawah atau paling membimbangkan tidak dimasukkan ke dalam syurga langsung. Ketika itu saya tentu tidak bersua muka denganmu lagi.”
    Mendengar kata Tsauban, baginda amat terharu. Namun baginda tidak dapat berbuat apa-apa kerana itu urusan Allah. Setelah peristiwa itu, turunlah wahyu kepada Rasulullah saw, bermaksud “Barangsiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka itu nanti akan bersama mereka yang diberi nikmat oleh Allah iaitu para nabi, syuhada, orang-orang soleh dan mereka yang sebaik-baik teman.”
    Mendengarkan jaminan Allah ini, Tsauban menjadi gembira semula. .
    Tauladan dari kisah ini:
    Cinta kepada Rasulullah adalah cinta sejati yang berlandaskan keimanan yang tulen
    Mencintai Rasul bermakna mencintai Allah Kita bersama siapa yang kita sayangi. Jika di dunia sayangkan nabi,insyallah kita bersama nabi di akhirat nanti.
    Hati yang dalam kecintaan terhadap seseorang akan merasa rindu yang teramat sangat jika tidak bertemu .
    Pasangan sahabat yang berjumpa dan berpisah kerana Allah semata-mata
    akan mendapat naungan Arasy di hari akhirat kelak Rasulullah amat mengetahui mana-mana umatnya yang mencintai baginda,meskipun baginda sudah wafat.
    Rasulullah memberi syafaat kepada sesiapa di antara umatnya yang mengasihi baginda.
    Sebaik-baik sahabat ialah mereka yang berkawan di atas landasan keagamaan dan semata-mata kerana Allah.

  36. To haikal:

    salam sahabat…alhamdulillah dengan gaya tulisan n pemahaman yang tinggi pada ilmu agama mu..ana dapat mengecam enta..

    terima kasih kerana kerana sudi layari blog ana ni…
    dan berkongsi lah dengan kami kisah2 menarik dari enta…

    salam ukhuwwah..

  37. slekom, leh tanya kabar kawan2 ghuraba KSAG 2003?
    nurul mohd fakri, eddie erman shahimie, abi rezal etc.
    thank.
    klo masih ingat gethuk_ubi@yahoo.com

  38. Assalamu’alaikum Warahmatullahi Ta’ala Wabarakatuh

    Sahabat, Blog anda sangatlah bagus sesuai tuntunan Islam teruslah menuliskan masalah kemaslahatan ummat.

    Salam Ukhuwah,

    Sahabat Negeri Seberang, Ranah Banjar (Martapura)

    Visit rifafreedom.wordpress.com

  39. salam’alaik…em…nk tnye skit…
    pmilik blog ne ade myspace nme zafren vios ke??

  40. Salam…

    Terbuka kepada semua Belia-Beliawanis seluruh negeri selangor untuk menyertai program

    “Kursus Kepimpinan Asas Belia Berpersatuan Peringkat Negeri Selangor”

    – Anjuran diamanahkan kepada Jabatan Belia & Sukan Negeri selangor

    -di bawah seliaan Bahagian Pembangunan & Kepimpinan sahsiah.

    – Tarikh Program 21-23 Oktober 2008
    – Tempat : Kem Al-Azhar Morib Selangor
    – Bayaran Percuma +Makan , minum 5x +Penginapan tepi laut +Sijil Peringkat Negeri+Ilmu+Pengalaman…semuanya percuma ditanggung oleh kerajaan negeri!

    Atas dasar siapa cepat dia dapat!
    Sebarang kemusykilan sila telefon terus rizal :017-6760459

    Sekian

    rizalraman@gmail.com (utk program nie maaf dipinta tiada sempat nak melayan melalui email yer)..if any course of quiestion just call je lah

    Allah Yubarik Fik!

  41. salam ziarah dr bumi yg jauh~~~dr Msia..

  42. Assalamualaikum.. Saya amat berminat dengan teks khutbah masjid rusila kerana ianya penuh dengan mesej yang wajib disampaikan kepada seluruh rakyat khususnya di Malaysia. Cadangan saya, bolehkah wujudkan satu laman web seperti KHUTBAH ONLINE JAKIM bagi memudahkan peminat-peminat teks khutbah menyampaikan khutbah mengikut isu-isu semasa?

  43. sy dpt byak pgajaran drpd website ni!!!!
    Alhamduliilah………..

  44. kamal
    nk thu lbh detail psal israel
    tq…

  45. Waduh, blognya runyam banget, pakek acara ngambing hitamin banyak bangsa.

    Maaf, kalo nulis blog agak dipikir dikit, kalau yang baca blog ini dikit ga masalah, kalau banyak bisa runyam.

    Saran saya blog ini dihentikan atau isinya yang secara langsung menyinggung bangsa lain dihapus.

    Damai lebih indah, dari pada saling cerca. Walau bagaimanapun anda akan dianggap menyalahgunakan Al-Qur’an karna memecah belah/mengadu domba pembaca dengan bangsa yang berkaitan. Bahkan Islam akan semakin dibenci karna anda mencela bangsa lain, seingat saya sampai sekarang Allah melarang hal-hal yang menimbulkan fitnah.

    Sebaiknya anda lebih dalam lagi mempelajari Al-Qur’an atau anda akan tersesat, bukankah Allah yang menciptakan cahaya dan kegelapan? Saat anda melihat cahaya terlalu terang, bisa jadi anda sedang dibutakan dan hidup dalam kegelapan.

  46. Gua cayya sama lu…

  47. “Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebaikan dan berkata,’Sungguh, aku termasuk orang-orang muslim (berserah diri)?'” [41:33]

  48. salam ramdhan kareem.
    ana copy paste artikel masjid al aqsa…
    jemput ziarah blog simple…
    http://greencastle.wordpress.com

    salam ukhwah… salam perjuangan..
    barakallahu

  49. salam…kamal….letak ar shoutbox kat depan tu…
    pastu yg penting dan amat penting sekali ana nk nak…
    nak………..
    nak……..

    promote ni je…. http://umarfarouq.blogspot.com/

    he3, sahabatmu

  50. good work and keep up..

  51. hi nuraiman,
    just wanna say thanxs and well done.
    aku ni bkn orng y pndai sngt bab2 agama, but i learned alot from you wp..

    i love reading, and my reading lead me to your wp..thank god!
    well, keep up the good and noble work..

  52. assalamualaikum wbt…saya nak tau kalau kita qada solat subuh,kita kena baca doa qunut n lain lain mcm biasa juga kan….tq….minta petolongan….

  53. semoga anda sentiasa dirahmati Allah

  54. test lagi2

  55. terkejut ana membacanya ishishish astagfirullahhalazimm

  56. I personally wanted to discuss this specific post, “Sila Tinggalkan Komen Anda.

    .Time Kasih | Nuraimans seIndah Mutiara hAti” along with my personal close friends on
    facebook .com. I actuallymerely planned to pass on ur outstanding
    publishing! Thank you, Eunice

Leave a comment