Ramadhan: Tarawih..Buat ke Tak Buat..

tarawih

Tarawih..Buat ke Tak Buat..

Alhamdulillah syukur pada Allah SWT kerana dapat kita melakukan ibadah puasa dengan baik pada hari pertama. Betapa rindunya kita untuk bersahur di hari pertama di bulan barakah ini dan berbuka bersama-sama dengan keluarga, rakan sekerja, rakan sekolah, rakan sekampung atau iftar di masjid atau surau. Betapa nikmatnya bila mendengar suara azan magrib berkumandang dengan disertakan bersama-sama membaca doa berbuka puasa.

Sebut pasal bulan Ramadhan, terus dalam fikiran kita memikirkan suatu perkara. ‘Benda’ ini perlu kita buat atau tidak?..Itu yang menjadi persoalan besar dalam fikiran kita. Kalau tak buat kawan2 kita akan kata kita pemalas. Kalau kita buat, aduh penatnya… Apakah ‘Benda’  yang menjadi ‘kekacauan’ dalam fikiran ini.? Tidak lain dan tidak bukan ‘benda’ ini adalahSolat Tarawih.

Solat Tarawih adalah ibadat istimewa pada Ramadan, maka apabila ia dilakukan dengan sempurna dan ikhlas, seseorang itu akan meraih ganjaran pahala berlipat ganda. Ternyata pada masa sama, hasil pelaksanaan puasa dan ibadah Tarawih, sekali gus juga menghapuskan dosa.

Perkara itu sesuai dengan sabda Nabi bermaksud: Ramadan adalah bulan yang Allah telah memfardukan atasmu berpuasa dalamnya, dan aku telah mensunahkan bagimu berdiri dan beribadah pada malamnya. Barang siapa berpuasa dan bersolat lail (Tarawih) kerana iman dan kerana mengharapkan Allah, nescaya dia keluar daripada dosanya, bagaikan bayi yang baru dilahirkan oleh ibunya.”(Hadis riwayat Ibnu Khuzaimah daripada Abu Hurairah).

Hadis riwayat Imam Muslim di dalam Sahihnya, no: 759., Sabda baginda : “Sesiapa solat pada malam Ramadan dengan keimanan sebenar dan mengharapkan ganjaran (daripada Allah), diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.

SubahanaALLAH…betapa besarnya ganjaran diberikan apabila seseorang itu melakukan Solat Tarawih dengan ikhlas kerana Allah SWT. Adakah sahabat2 masih ragu2 lagi untuk mengorbankan sedikit masa dan sedikit tenaga untuk melakukan ibadah yang hebat ini?

WaAllahualam…Yang baik itu datang dari Allah SWT, dan yang kurang itu datang dari kelemahan diri ana.. Selamat beramal.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: