From : mohd ihsan, on April 19th, 2008

From : mohd ihsan, on April 19th, 2008


Pertanyaan : Adakah dalam hidup ini kita mempunyai pilihan. adakah perjalanan hidup kita ditentukan Allah swt

Jawapan :

“Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk memperhambakan diri kepada-Ku.” (az-Zariat: 56)

Secara jelasnya hidup kita telah ditentukan…Tujuan utama kita diciptakan adalah untuk beribadah dan melaksanakan apa yang telah diperintahkan..

Jodoh..Ajal Maut..Rezeki..Itu hanya Allah yang mengkehendakinya..tetapi harus diingat…

Firman Allah SWT:

“Nasib sesebuah kaum tidak berubah melainkan merekalah yang akan mengubahnya”

Dikuatkan lagi..

“Qada dan Qadak Allah tidak berubah melainkan dengan DOA”

Sabda Rasulullah S.A.W. :

“Berdoa lah kamu dengan bersungguh-sungguh..Nescaya Allah maha pemurah lagi maha mendengar..”

Firman Allah Taala;

“ Sesungguhnya Allah Taala suka kepada orang yang bertaubat dan suka kepada orang yang suci”

Hidup..ada pilihannya.. sama ada kita ingin hidup dalam golongan orang-orang yang beriman atau dalam golongan orang-orang yang kufur…Kita percaya bahawa hidup di dunia bukan penghujung hayat kita…kita akan di bangkitkan kelak..nescaya pada masa itu..kita mula berfikir..bagaimana keadaan kita di sana..BERTEMU DENGAN ALLAH DALAM KEADAAN BERIMAN ATAU KUFUR..selama ini..bagaimana pilihan kita…kita diberi AKAL dan NAFSU..bagaimana kita mengawal AKAL dan bagaimana pula kita mengawal NAFSU?? Pilihan Kita..Berlandaskan Al-Quran dan Al-Sunnah..Ikut MEREKA..selamatlah Dunia dan Akhirat..

Firman Allah Taala;

“ Dia mengurniakan hikmah kepada sesiapa yang Ia kehendaki. Dan barangsiapa yang dikurniakan hikmah maka sesungguhnya Dia telah dikurniakan satu kurniaan yang sangat besar. Dan tidaklah ada sesiapa yang mampu mengambil pengajaran darinya melainkan orang yang berakal”

FirmanNya lagi yang tafsirnya :

“Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.”

3 Responses

  1. Salam

    Saya baru sahaja kehilangan anak sulung lelaki yang baru berusia 6 bulan 10 hari. anak saya meninggal pada 22 mac 2008 di P.I.C.U HKL kerana sakit jantung. Saya amat merindui arwah, soalan saya, adakah bayi saya sakit ketika nyawanya dicabut, adakah bayi saya ingat saya ketika ini, bagaimana saya ingin memastikan yang saya dapat bertemu dgnnya di akhirat kelak, adakah pemergiannya ada kaitan dengan amal ibadat saya ketika ini. terima kasih.

Leave a Reply

