Cuti hari Jumaat

Cuti hari Jumaat

 Berhubung idea supaya Pakatan Rakyat menukarkan cuti sabtu ahad kepada jumaat sabtu, rasanya perlu difikirkan secara rasional dan baik.

Bagi muslim, mungkin ada banyak hujah dan nas mengenai kebaikan dan moleknya jika boleh bercuti di hari Jumaat.

Tapi secara rasionalnya, pada ketika ini negeri yang bekerja secara optimum dan efektif hanya kelantan, kedah dan terengganu.

Ini kerana mereka boleh bekerja sepenuh masa pada 5 hari bekerja. Bagi negeri yang mengamalkan cuti sabtu ahad, mereka melakukan pembaziran masa dan kos pada hari Jumaat. Ini kerana bagi pekerja kerajaan, mereka akan rehat dari 12.15 hingga 2.45, melibatkan masa rehat 2 1/2jam sedangkan pada hari biasa rehat 1 jam sahaja. (baca waktu kerja pejabat kerajaan di KL)

Jumlah extra rehat 1 1/2 jam seminggu menyebabkan kerugian kos, masa dan tenaga kerja berbanding negeri kelantan, kedah dan terengganu. Tambahan pula sektor swasta juga terpaksa memberi keizinan pekerja untuk pergi solat jumaat. Sebab itu banyak kilang kat Perak dan Selangor pun bagi cuti hari Jumaat. (kilang tempat aku kerja kat Perak dulu pun cuti hari Jumaat, kilang org cina pulak tu).

Kalau betul kerajaan negeri Pakatan Rakyat berminat dengan idea penjimatan kos dan kerja yang efektif, cuti hari Jumaat perlu dikaji. Kalau kilang-kilang cina pun boleh buat keputusan cuti hari Jumaat, tentu ada rasional yang perlu dikaji sebab kilang sudah tentu berorientasikan keuntungan. Jadi kerajaan negeri juga tentu tidak akan rugi cuti jumaat sebab kilang pun tak rugi cuti hari jumaat.

Cukuplah UMNO-BN yang membazirkan kos/wang dan masa selama ini dengan bekerja sedikit pangkal, dan sedikit hujung pada setiap Jumaat. Org yang biasa berurusan dengan kerajaan tentu perasan bila sudah solat jumaat, semua org gomen mcm dah tak berapa minat nak kerja, sebab tinggal sikit lagi masa sebelum nak balik. Pulak tu esoknya cuti, dah plan nak balik kg, pergi shopping etc.. Pakatan Rakyat perlu efektif kerja 5 hari seminggu dengan optimum ..kena kerja Ahad-Khamis , 8pg-5ptg, full ..”

p/s : kalau di ikut dari ISLAM…sepatutnya kerajaan PR skrg harus mengubah cuti mingguan…Semua orang tahu bahawa hari jumaat ada lah penghulu segala hari..dan hari yang paling mendapat banyak rahmat…

Selain itu juga,,antara dakyah2 orang kafir..mereka tidakmemberi peluang umat ISLAM untuk merebut “pahala jumaat”…dengan cara berkerja hari JUMAAT dan cuti hari AHAD(kalau org kafir..hari itu mereka pergi GEREJA)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: