Orang muda dan masjid

Orang muda dan masjid

Selepas keputusan pilihanraya seorang sahabat lama saya pulang ke kampung.Dalam setahun hanya beberapa kali sahaja dia pulang ke kampung, walhal masih bujang.bila ditanya,mengambil baki cutinya,mencari ARAH katanya.

Kami sama-sama belajar di UiTM shah alam dan satu geng melepak di seksyen 2 waktu petang2. 🙂 Saya taknaklah bercerita sangat mengenai kisah2 zaman muda dulu.Tapi dia ni antara sahabat yang selalu mengikut geng usrah di kolej Perindu.Kegiatan keagamaan tidaklah begitu aktif di UiTM,itu pandangan saya lah.

Sekarang sahabat saya tu bekerja di kementerian yang dijaga oleh Azalina Othman.

Yang menarik tentang sahabat saya ini,tujuan dia balik adalah untuk pergi berjemaah magrib/isyak di masjid/surau sekitar Kelantan.JALAN-JALAN SOLAT JEMAAH,katanya.

Saya diajaknya kerana kebanyakkan member sebaya semua keje luar kelantan, dan dia balik dgn bas,jadi takde kenderaan lah mamat ni.Apalagi saya ni keje sendiri,jadi mudahlah nak diajak kehulu hilir.

Kami memilih untuk berjemaah magrib/isyak kerana waktu itu kebanyakkan orang masa tu masa ‘free’, dan selalunya jemaah masa tu ramai orang ke masjid berbanding waktu solat lain.


Hampir 2 minggu kami berjemaah di serata tempat di Kota Bharu dan daerah lain,sampai masuk ke dalam kampung apa nama pun saya tidak tau.
(kerana tidak menghafal nama masjid/surau yang kami singgah,saya hanya sebutkan nama tempat).

Antara masjid yang kami singgah ialah masjid Kubang Kerian.Menariknya ketika itu selepas isyak,ada ustaz mengajar hadith.Beliau ialah Maulana Ustaz Asri.Lebih kurang 25/30 jemaah mengikuti pegajian Ustaz Asri, membanggakan separuhnya golongan muda,malah dibawa video kamera untuk merakam pengajian tersebut.

Di sebuah surau di kampung jalan Pasir Tumbuh,kami berjemaah 6 orang sahaja (diulangi, 6 ORANG SAHAJA) waktu magrib!!di Machang,masjid besar tepi jalan,sungguh meriah pula jemaahnya, tersusun berderet kereta di tepi jalan.Suasana masjid di Bukit Bunga pula biasa sahaja,mungkin kerana masjid tersebut dalam menaik taraf.

Kami singgah juga di Berek 12,masjid Paya Bemban.Jemaah disini agak ramai termasuk budak2 kecil.Di ketereh,juga masjid ditepi jalan ada 2,3 saf penuh. manakala di Pasir Hor,surau tepi jalan,dapatlah 2 saf penuh.Kami juga singgah di Rantau Panjang,masjid lepas pemeriksaan kastam.Di Pasir Mas kami solat magrib di masjid selepas ’roundbout’,jemaah isyak di masjid dalam bandar tepi balai polis Pasir Mas.

Dalam tempoh tersebut lebih kurang 15/16 masjid/surau kami singgah.Kos minyak,semua member tanggung.hehe..biasanya kami bertolak selepas asar,dan arah kami ialah tempat2 yang ada rumah samada rakan saya atau dia.Berjumpa/ziarah rakan lama jugak!Di Bukit Bunga,Rantau Panjang adalah sambil bershopping.Hehehe.


Destinasi terakhir adalah masjid Muhammadi di tengah bandar Kota Bharu, dan kami terlupa untuk singgah di masjid dekat rumah Tok Guru Nik Aziz,di Pulau Melaka!


Apa yang sebenarnya saya ingin sampaikan adalah,dari Jalan-Jalan Solat Jemaah kami,sedih/pilu kami nyatakan bahawa TERLALU SIKIT GOLONGAN MUDA yang berjemaah di masjid.Bahkan di Masjid Muhammadi,jemaah magrib/isyak siap dgn kuliah magribnya (ketika kami pergi, Ustaz Saibom dari Maik sedang mengajar),3 saf penuh,tidak sampai 10 orang pun golongan muda dari 100 lebih jemaah.

Kecewa terlihat diwajah sahabat saya,ingatkan suasana jemaah di Kelantan lebih meriah,sangkaannya meleset.

Di sebuah surau di Pasir Tumbuh,jalan tiong rasanya,dalam 15/16 jemaah,hanya kami berdua yang muda,yang lain pangkat atuk2 kami.

Saya tidak ingin simpulkan apa2,kerana diri pembaca sendiri lebih afdal mengenai mereka.

Setelah berbual panjang bertukar pendapat dgn sahabat saya,berdetik perasaan sayu di hati.

Takkanlah bila dah tua,kederat dah x kuat,pendengaran kurang jelas,berjalan kena bertongkat,baru terhegeh-hegeh nak mendekati masjid,mengaji agama,belajar hadith??

Ketika di masjid Muhammadi,ada seorang pemuda lingkungan 20an,kakinya bengkok,wajahnya macam budak ‘down syndrom’,(wallahualam,tak pasti) tapi masih berjemaah di masjid!Di saf hadapan sekali,seorang warga emas,bengkok juga kakinya,terpaksa solat duduk,datang jugak ke masjid!Orang cacat pun sanggup bersusah payah menunaikan jemaah,yang muda2 yang di manakah mereka ini?Takkan la semua tengah merempit?

Yang pastinya ramai berada di pasar-pasar malam,di supermarket2 dan baru habis mengesat peluh,menanggal kasut bola, tentu lagi ramai asyik menonton drama-drama cina/indo/korea/sepanyol kat kaca tv!

Sebelum2 ini,saya x ‘miss’ jemaah magrib/isyak,tetapi hari ini,saya akan mencuba menunaikan solat berjemaah untuk semua waktu.Insyallah.

Untuk pengetahuan pembaca juga, Rasulullah,setelah solat diwajibkan,tidak pernah sepanjang hidup Baginda menunaikan solat bersendirian.

2 Responses

  1. Salam,

    Saudara singgah kat surau Kampung Pasir Hor yer..ermm kampung saya tu..biasa la saudara kat mana2 jarang ada pemuda yang berminat ke masjid tapi kalau tempat hiburan serbu ler🙂

  2. sekiranya terdapat ganguan p.a system masjid/ sekolah /madrasah dll..sila hubungi saya 013 9864546..wassalam.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: