Tun Mahathir vs Dato’ Seri Anuar : Membaca Mahathir sewaktu menghadapi jalur krisis

Tun Mahathir vs Dato’ Seri Anuar : Membaca Mahathir sewaktu menghadapi jalur krisis

Agak menarik kisah ini..antara Tun Mahathir dgn Dato’ Seri Anuar era 90-an..Cerita di sebalik pemecatan Dato’ Seri Anuar..nak percaya atau tak..itu terpulang..serba sedikit kita boleh tahu “kekejaman era keGemilangan Tun Mahathir”…aku ambik dr TranungKite.net…

Sebenarnya, Mahathir itu sudah melakukan satu coup politik terbesar apabila dapat membawa Anwar masuk Umno dalam 1982, sekaligus melumpuhkan gerakan Islam serta kuasa pembangkang tempatan. Dengan Anwar berada di dalam, tidaklah Anwar boleh melakukan apa-apa kejutan politik misalannya menerusi PRU dalam tahun 1986 dan seterusnya. Anwar diberikan jalan mudah tetapi untuk asyik sibuk dalam menaiki tangga sendiri yang agak lebar tetapi panjang. Ini merupakan taktik paling SunTze yang saya dapat baca dari Mahathir.

Tentu sekali sebagai strategis, beliau akan bersedia bagaimana kalau anak buahnya itu satu hari akan sampai duduk disebelah nanti? Maka saya percaya Mahathir tidak perlu persiapan yang banyak dan terus lepas tali layang-layang sahaja kerana ada beberapa taktik jangka masa yang SunTze sudah mengajar. Mahathir membenarkan Anwar mengumpul kroni-kroni beliau dan mengaut kuasa dan kewangan supaya tidak ada sebab Anwar akan tiba-tiba tidak puas hati dan menyerang awal. Dalam kitab SunTze, pelajaran yang pertama adalah berikut:
Satu hari Maharaja Cina terdengar tentang kehebatan SunTze lalu dimintanya supaya datang menghadap. Maharaja bertanya kepada SunTze,
“Apakah benar dengar awak boleh melatih sesiapa sahaja jadi tentera yang terbaik dan tertaat dalam dunia tanpa kira asal-usul, latar belakang dan pendidikannya?”

“Benar, Tuanku”, dengan pantas dibalas SunTze.

“Baiklah, ambil gundik-gundik beta. Latih mereka dan buktikan kehebatan awak!”

SunTze pun menyuruh semua gundik beratur dikawasan padang sambil diperhati oleh Maharaja dari atas pentas yang tinggi. Namun gundik-gundik itu cukup longlai dan ketawa kecil-kecil kerana menganggap ini semua satu kelucuan.

SunTze pun bermula, “Dengar sini! Saya akan ajar awak semua berkawat. Apabila saya kata, ‘Cepat jalan!’ awak semua hendaklah buat begini.. naikkan tangan kiri serta kaki kanan ke depan serentak dan kemudian tukar sebelah lagi begini”, sambil SunTze mendemonstrasikan langkah tersebut.

Selepas itu SunTze pun keluarkan perintah, “Cepat Jalan!”

Gundik-gundik pun cuba berjalan sedikit sambil berketawa kecil terhegeh-hegeh, tersipu-sipu dan berterahabuh tidak menurut perintah SunTze dengan sempurnanya.

SunTze pun diam dan menyatakan semula, “Nampaknya mungkin awak kurang memahami arahan saya tadi. Sekali lagi dengar sini saya akan tunjukkan”. SunTze pun tunjuk sama macam tadi. Lepas itu dia pun keluarkan perintah,

“Cepat jalan!”. Sekali lagi gundik-gundik lagi terhegeh-hegeh sambil berjalan dengan cara kegundikan mereka dan sekali lagi tidak bersifat macam tentera yang serius langsung. Maharaja yang duduk di atas pentas makin seronok berketawa bersama-sama para menteri dan pengiringnya.

SunTze pun mengarahkan pengawalnya untuk menarik keluar gundik yang paling cantik dan diminati Maharaja dari ramai-ramai gundik tersebut, lalu di suruh seorang pengawal lain untuk memancung kepalanya!

Lepas itu, SunTze pun berkata, “Mungkin tadi arahan saya masih kurang jelas. Sekarang saya akan tunjuk sekali lagi cara untuk berkawat” lalu SunTze menunjukkan bagi kali ketiga langkah-langkahnya.

“Cepat jalan!” Dengan pantas dan cukup teratur semua gundik pun berkawat tanpa melakukan apa jua kesilapan maupun terhegeh-hegeh macam dulu.

SunTze pun senyum dan menghadap kembali Maharaja, “Wahai Tuanku. Tentera tuanku sudah bersedia untuk pemeriksaan Tuanku!”

Maharaja yang sudah terperanjat itu, pun menjawab, “Eh, Beta sudah hilang selera. Takpelah, bubarkan saje pasukan itu”.

Kisah ini betul-betul dilaksanakan oleh Mahathir dalam Operasi Lalang 1987 yang menangkap 107 rakyat Malaysia dari semua lapisan masyarakat tidak kira Umno ke tidak, Cina ke Melayu, Dato ke Ustaz ke atau orang biasa. Setiap lapisan ada wakil contoh gundik tercantiknya ditangkap tanpa notis dan secara tekejut padahal Mahathir sebelum itu agak diam dan tenang, dengan selamba mengeluarkan arahan dan nasihatnya. Selepas itu senyap semua, ada yang takut masuk balik negara pun ada.

(Masa itu saya berkerja dengan syarikat Khalid Samad, dan bersama dengan beliau di sebuah penempatan Petronas di Langkawi. Saya menghantarnya ke lapangan terbang untuk terbang balik ke Kuala Lumpur. Tidak lama kemudian saya dapat panggilan dari pejabat yang Khalid tidak sampai rumah. SB sudah kutip dia di Subang Airport. Malam itu kami tonton TV dan nampak namanya tersenarai dalam Operasi Lalang itu.)

Pada tahun 1997 ia berlaku sekali lagi. Cuma kali ini Mahathir menghadapi perang dari semua sayap. Ekonomi rantau terancam termasuk Malaysia. Serangan matawang merupakan yang paling dasyat kerana dirancang oleh kuasa Iluminati Zionis yang boleh menjatuhkan negara tanpa senjata-api tetapi bursa saham dan matawang secara sembunyi tangan.

Serangan teratur yang berlabelkan reformasi mula berlaku serentak dari dalam Umno. Ketua sayap Pemuda dan Wanita iaitu Abdul Rahim Thamby Chik dan Rafidah Aziz dijatuhkan oleh proksi Anwar. Laungan reformasi dimainkan dalam ceramah bukan dikampung tetapi diinstitusi pengajian tinggi, Dewan Bahasa & Pustaka, surat-khabar Berita Harian, Utusan Malaysia dan lain-lain. Anwar masa itu senyap dan tidak mengeluarkan kata-kata yang releven dan sifnifican untuk membantu maharajanya.

Pelbagai projek raksaksa Mahathir seperti KLCC, PutraJaya dan Proton mula terancam. Mesti berasa perit ditelan Mahathir yang dia walaupun sudah berada ditahta selama 17 tahun tetapi perjuangannya masih belum selesai. Macamana dia nak buat ni? Dia buka balik kitab SunTze lah.

“Apabila anda kuat, tunjuklah lemah”. Itu yang Mahathir tunjuk. Seolah beliau lemah. Itu juga perlu kerana ingin melihat siapa sebenar musuh dalam selimut. Mesti dia mengarahkan SB untuk buka fail tertentu dan lengkapkannya.

“Serang musuh secara terkejut, dan secara mutktamad. Kasi final”. Itu yang Mahathir lakukan dengan tiba-tiba melekatkan senarai semua kroni semua menteri di dalam dewan PWTC sebelum perhimpunan peringkat Pemuda UMNO. Mati stim Zahid Hamidi kerana nama dan kroninya pun ada. Bukan sikit, tetapi ramai. Mati stim juga Anwar apabila beliau bangun berucap dalam perhimpunan kemuncak sebelum Mahathir berucap secara mutlak dan muktamad.

Anwar dengan jelas hilang momentum yang begitu kuat sudah terbina sebelum ini dengan dibantu oleh kuasa dan suasana asing waktu itu. Suharto sudah jatuh dalam arus reformasi. Mengapa Mahathir tak lentur tetapi makin kuat pulak? Anwar tidak dapat mengeluarkan kerisnya untuk memberi tikaman maut kepada Mahathir dalam perhimpunan tersebut. Anwar cuma berpantun dan berhegeh-hegeh pulak dalam ucapan pentingnya. Anwar simpan balik semua keris.

Selepas Anwar selesai, giliran Mahathir pulak. Mahathir pun bermula lebih kurang begini, “Saya tidak pandai berpantun. Saya bukan pendidikan sastera. Saya doktor, saya tahu penyakit yang ada pada Melayu…” Sebiji-sebiji dengan selamba Mahathir tamatkan setiap keris yang mungkin bersedia untuk menikam beliau.

SunTze menasihati, “Apabila jelas siapa musuh, rancang betul-betul secara senyap dan serang mereka dengan muktamad. Walaupun mereka kalah dan minta ampun, pancung atau potong tangan kaki mereka supaya musuh awak lenyap dengan muktamad dan yang lain tak akan berani lawan awak lagi”. Itulah yang diamalkan oleh Attila The Hun dari Barat Mongolia menuju Eropah. Tidak cukup orang menyerah. Hendaklah dicincang-cincang dengan dasyat seluruh kampung dan dilepaskan dua tiga survivor balik untuk cerita betapa dasyat dan punahnya untuk melawannya. Dengan itu mudah Attila mara sehingga ke Perancis.

Sebaik sahaja mengakhiri perhimpunannya dan kelihatan musuh sudah kucar-kacir, Mahathir memainkan kad-kadnya. Daim Zainuddin dibawa masuk balik dalam kabinet sebagai penasihat khas ekonomi. Barisan editor dua tiga media massa disuruh turun. Ada seekor yang cepat-cepat berlutut menangis meminta ampun. Dia pulak diampunkan. Itulah Melayu, kesiannnn.

Gabenor dan Timbalan Gabenor Bank Negara bersara awal. Zeti Akhbar mengambil alih. Abdul Kadir Jasin interbiu Mahathir yang mengumumkan langkah mengantung atau mengunci musuh penyerang matawang di pintu masuk Malaysia. Semua matawang ringgit akan dipulangkan dalam masa sebulan. Tidak lagi diperdagangkan dipasaran luar. Semua pembelian impot akan dibiayai secara barter trade dengan hasil ekspot. Kunci perdagangan pun selesai diletak tanpa boleh mana-mana penyerang Zionis samada menerusi sistem pembankan maupun sistem perdagangan.

Kuncu-kuncu Anwar mula panik. Mesyuarat tergempar kedengaran di kem Zahid. “Apa kita nak buat datuk? Apa akan jadi dengan bos kita Anwar?”

Anwar dipanggil masuk pejabat Mahathir. Agaknya fail-fail mengenai kes Anwar dikeluarkan. Dengan selambanya Mahathir bagi tahu Anwar, “Please resign. Or else”.

Anwar dikatakan bertempik keras dan menghentak meja. Agaknya dia mengeluarkan semua hujah yang cuba mempertahankan dirinya. Segala taktik oratis dan senjata lisan yang dikenalinya sejak dari bangku sekolah dan mengelilingi dunia dikeluarkannya untuk mempertahankan diri. Selesai Anwar berucap, Mahathir pun berkata, “You are fired”.

Surat pun dipersembahkan ke Yang diPertuan Agung untuk dimaklumkan tuanku tentang pemecatan tersebut. Itulah perogatif atau kuasa mutlak Perdana Menteri. Itulah undang-undang. Rukun negara kita sebut ‘Kedaulatan Undang-undang’. Jika tak ikut, tak dapat gaji, pasal tak ade rang undang-undang bayar gaji jika bos sudah pecat.

Anwar pula terpaksa buka plan B iaiu merancang tindakbalas. Masa itu saya dapat panggilan dari kawan untuk turun ke Bukit Damansara tempat tinggal peribadi Anwar supaya berkumpul. Tetapi saya jawab kembali,

“Apa yang hang semua ni merancang, hahh? Demo ke? Berarak ke? Tahukah anda semua yang Mahathir tu sudah ada plan C ke Z? Jika awak keluar rumah, dia ada LSF. Jika awak berhimpun dia ada FRU. Jika awak mara, dia ada tentera. Ish! You orang adake segala jawapan berdepan dengan semua itu, hahhh?”

Saya terus rihat tidur kat rumah saya dan memerhati perjalanan politik buat beberapa hari sebelum baru turun padang untuk memeriksa keadaan aftermath.

Apa yang berlaku selepas itu sudah menjadi sejarah. Bagaimana betapa hebatnya krisis dalaman dan luar dapat Mahathir hadapi malah mengatasi dengan menyakinkan itu. Mahathirlah pemimpin peringkat dunia. Bill Clinton pun kalah. Wawasannya tepat dan akhirnya berjaya. Selepas itu dia pun merancang Plan B nya yang sebenar. Iaitu seperti cara British dahulu memberikan kemerdekaan supaya tidak disepak keluar sambil mengekalkan kuasa atau kunci dalaman. Yang kunci tersebut boleh dikeluarkan balik apabila perlu. Sekarang sudah tiba masanya.

One Response

  1. wow memang hebat! di dunia la….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: