Saat Bertentang mata dengan DYMM Tunku Sultan Mizan

Saat Bertentang mata dengan DYMM Tunku Sultan Mizan

Lokasi : Lapangan Sultan Mahmud, Kuala Terengganu. ( 29 Mac 2008 )

https://i0.wp.com/www.malaysiasite.nl/images/sultan4.jpg Image

Detik jam 6.15 pagi..mata aku terjaga dek kedengaran bunyi jam handset…ringtone amat selesa didengari..lagu dari In-Team..tajuknya “Pemergianmu”..amat indah lagu ini..teringat aku pada pengorbanan Rasulullah SAW dalam perjuangan ISLAM, Agama yang diterima oleh Allah SWT…Saat kewafatan Baginda…Saat dimana Saidina Umar RA tidak dapat menerima kenyataan pemergian Kekasih Allah..dek kerana iman..Beliau rela membenarkan khabar berita ini..saat itu ingin saja aku mengerit..aku amat merinduiMu Ya Rasulullah..

“..Oh sukarnya untuk umat menerima

Bahkan payah untuk Umar mempercaya

Tetapi iman merelakan jua

Bahawa manusia ‘kan mati akhirnya..”

Berbalik pada plan aku…pukul 7 pagi..masa berkumpul…di jalan utama Pulau Serai..korang tau tak Pulau Serai tu kat mana..?Ha! mesti tak tahu ni..Pulau Serai ni kat Dungun, Terengganu..semalam ( 28/03/08) ada ceramah PAS..Presiden PAS datang tu..hehe..memang saat tu hepy sangat..sampai aku berebut2 untuk bersalam dengannya…Akhirnya dapat juga..gembira2…ahh..kelentong cerita lain pulak..maaf dehh..balik pada plan asal…

Kawan-kawan sudah ramai berkumpul..semuanya 8 orang pemuda PAS kawasan Pulau Serai ni…Kami pergi dengan naik Van..Hati aku amat riang sekali..ingin bertemu dengan lebih dekat..dari mata ke mata..Ha! korang tau tak aku nak jumpa sape ni?? Hehe..aku belum beritahu lagi kan..Suspen arr dulu…Sepanjang perjalanan aku tengok semua kenderaan berduyung-duyung pergi kearah sama aku nak pergi..paling best..ramai dari kalangan mereka memakai baju berwarna kuning..siap ada baju BERSIH lagi..tp aku tak de arr baju warna kuning…aku bantai baju warna HIJAU…hehe..kenderaan mereka pun di letak reben berwarna kuning…saat itu..dah terbayang wajah pemimpin ini..aku mengukir senyuman sendirian..terasa mereka-mereka juga mempunyai keinginan seperti aku…

Jam 8.40pagi sudah sampai di Kuala Terengganu..Wahh! kenderaan banyak giler…memang jem..macam ada pesta jee..rata2 kenderaan menpunyai reben berwarna kuning..memang sah..mereka2 ni nak pegi ke tempat sama dengan aku..kami berhenti makan pagi dulu..maklum lah bertolak awal..jadi tak sempat hendak makan…aku order nasi minyak dan air teh peng ( teh ais laa )..memang berselera aku makan..maklum lah perut lapar kan..ditambah pulak dengan sedapnya nasi minyak ni…mata aku tidak terlepas melihat kereta berduyung-duyung pegi kearah lapangan terbang..dalam hati aku..takutnya takut tak dapat parking nanti…aku sempat message ke member aku..tp sayang dia tak reply..abis kredit aku rasa..nasib baik dia reply jugak semalam..haha..

Selesai abis makan..kami mula bertolak..selang2 masa ketua kami bertanya..sape2 ada nk pegi rest room?haha..prihatin jugak bos aku ni…kami2 jawab..x perlu lagi..semua dalam keadaan baik..siap dia britahu..”untuk makluman sebarang pemintaan selepas ini tidak akan di layan”..ini bermakna kalau di kalangan kami nk pergi tandas…mmg tak boleh lah..kena tahan arr…kami semua tergelak…terasa macam dalam rombongan pulak..kami sudah berada di atas Jambatan Sultan Mahmud..saat itu aku terpandang satu masjid..memang indah masjid tu..tp sayang bukan boleh buat sembahyang pun..hanya pameran sahaja…itu lah Masjid Kristal..yang di bangga2 oleh “bekas MB Terengganu”..sape lagi kalau bukan Idris Jusoh..Teringat aku hadis Rasulullah SAW :

“satu hadis Nabi s.a.w. yang bermaksud: “Sudah hampir sampai suatu masa, di mana tidak tinggal lagi daripada Islam itu melainkan hanya namanya, dan tidak tinggal daripada al-Quran itu melainkan hanya tulisannya sahaja. Masjid-masjid mereka tersergam indah, tetapi kosong daripada hidayah Allah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang berada di bawah naungan langit. Dari mereka berpunca fitnah dan kepada mereka fitnah itu akan kembali.”Hadis riwayat al-Baihaqi daripada Sayidina Ali bin Abi Talib.

satu hadis lain, riwayat Imam Abu Daud daripada Anas Bin Malik, baginda Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: Tidak berlaku hari Qiamat sehingga umatku bermegah-megah (dengan binaan) masjid.

Memang jem di kawasan ini..maklumlah ini jalan utama untuk menuju ke jalan Lapangan Terbang Sultan Mahmud…hampir 20minit terperangkap kat situ…sambil2 menunggu lampu isyarat hijau..sempat lagi aku merakam gambar gelagat kereta dibelakang aku..memang lucu arr…satu family dia bawak..meriah sungguh…

Sesudah menghadapi waktu-waktu jem..kami selamat sampai ke lapangan terbang..saat itu..perasaan aku sungguh gembira..kalau boleh nk saje aku menjerit..betapa ramai sungguh rakyat2 terengganu yang hadir..teramat ramai..tidak kira lelaki..perempuan..siap bawak sepanduk lagi..nak saje aku britahu..”Daulat TuanKu” kuat2…hehe..aku masih waras lagi..

Van jauh kami parking dengan airport..sebab parking dekat2 dengan airport memang sudah penuh..bilangan Bas juga banyak..nasib baik ada ramai polis yang berjaga..untuk mengawal lalu lintas..tidak lah berlaku kesesakan kenderaan sangat..bukan itu sahaj..kereta2 kerabat diraja juga kelihatan..helikopter juga berlegar2 di ruangan udara..aku sangka pasti ia merakam gelagat kami..harap2 keluar lah dalam berita utama malam nanti..meski pun aku tidak mengharap..kerana aku tahu..yang keluar adalah cerita2 buruk tentang perhimpunan ini…mereka akan memutar belitkan fakta sebenar..sama juga keadaan semasa perhimpunan BERSIH pada tahun lalu…

kami terus berkumpul ditempat ramai orang…mmg ramai sangat..sepanjang jalan penuh dengan insan bernama manusia..sepanduk2 juga banyak di naikkan..antara yang tertulis..”Daulat TuanKu”, “Kami menyokong TuanKu”, siap ada pantun lagi..

Kami sabar menanti ketibaan Tuanku..cuaca pada hari itu Alhamdulillah baik..tidak panas..mendung saja..seakan-akan merahmati perjuangan kami..sambil2 menunggu..terdengar suara mereka2 yang hadir menyebut “Daulat Tuanku”..bergema di depan airport..ingat kan tuanku sudah keluar dari kawasan airport tetapi tidak..saja mereka2 ini menaikkan semangat kami…manguji kesabaran kami..kami tetap bersabar..Sesungguhnya pahala bersabar amat tinggi nilainya disisi Allah SWT..aku juga terdengar laungan “Takbir”..laungan ini kami sambut dengan “Allahu Akbar”..amat bergema laungan ini..aku pasti mereka2 ini dikalangan pejuang2 ISLAM yang menuntut kebenaran..

Sambil-sambil menunggu..ada lah sekumpulan wanita UMNO..berpakaian serba merah..paling menyedihkan..ramai dikalangan mereka mencukur bulu kening…dah lah wanita-wanita UMNO ni sudah berumar..tp masih tidak insaf2 lagi..mereka2 ni buat kecoh sikit..berlaku lah perang mulut antara kumpulan penyokong UMNO dengan penyokong BERSIH…baik jugak ada perang mulut ni..tak lah bosan sangat sambil menunggu ketibaan Tuanku..terasa terhibur pulak dengan gelagat2 mereka terutama wanita2 UMNO..gedik2 sangat..menyampah aku..bukan nk mengata..tp memang realiti…lain benor dengan wanita BERSIH..rata2 menbawa anak dan bertudung labuh..sejuk mata memandang…ini lah kelebihan pasukan BERSIH berbanding dengan pasukan UMNO yang bergaya macam “datin2”..malah mengalahkan gadis2 muda lagi…

Saat ditunggu2 telah tiba..ni satu yang aku hairan tp aku suka keadaan ini..bukan laungan “Daulat Tuanku” yang bergema..tetapi laugan “Allahu akbar”..teramat bergema laungan memuji kebesaran Allah SWT..bersyukur kerana selamatnya Tuanku Sultan Mizan sampai di bumi kelahiran tuanku..bersyukur kerana Allah merahmati perjuangan kami…bersyukur kerana Tunku amat mengambil berat tentang keharmonian rakyat2nya..Tuanku diiringi dengan kereta dan motosikal peronda..mungkin dari skuad polis diRaja Malaysia..Syukur pada Allah..doa aku dimakbulkan..Saat bertentang mata dengan Tuanku telah berlaku dengan izin Allah..saat itu..hati aku sungguh sunyi..seperti ternampak sesuatu yang baru pertama kali dilihat..Syukur Allhamdulillah dapat bertentang mata dengan ketua pemimpin ISLAM di Bumi Malaysia..sape lagi kalau bukan DYMM Sultan Mizan..Laungan Allahu akbar masih lagi kuat bergema..aku turut sama melaungkan kalimah kebesaran ini..amat aku syukuri pada Mu Ya Allah…

Setelah selesai kereta tunku melintasi kami..kami terus mengekori kereta yang dinaiki oleh Sultan Mizan..saat mata aku tidak nampak lagi kelibatan kereta Tuanku..aku terus menuju ke tempat parking..aku jugak tidak terlepas merakam beberapa gambar di sepanjang perhimpunan bersejarah ini…perhimpunan di mana “Aku dapat bertentang mata dengan Tunku Sultan Mizan”..pasti kamu akan cemburu dengan aku kan..hehe..

Terima kasih kepada pemuda-pemuda PAS Pulau Serai..memang indah sepanjang perjalanan bersama kamu..yang diketuai oleh Abang Anuar..merangkap pemuda PAS Pulau Serai..Siap berhenti makan kerepok lekor dan air jagung lagi..haha..memang sedap kerepok lekor t’ganu..

Salam..

Kamal ( nuraiman.wordpress.com)

Pemuda Pas Pulau Serai, Dungun, Terengganu

30 Mac 2008

 

lain-lain gambar :  https://nuraiman.wordpress.com/2008/04/01/gambar-sambutan-kepulangan-dymm-sultan-mizan/

One Response

  1. […] Saat Bertentang mata dengan DYMM Tunku Sultan Mizan […]

Leave a Reply

