Sakaratul maut menjemputku pulang

Sakaratul maut menjemputku pulang

aku yang bernama Pemimpin
menghimpun segala cerita
menyimpan pelbagai rahsia
dijulang diatas nama keegoan
lena dan telah lama melenakan diri
rakus dalam rentak tarian buta
mabuk dan semakin gilakan kuasa
diatas satu kezaliman
dalam dunia yang semakin uzur

 

aku yang bernama Pemimpin
sengaja melupakan asal-usul
merampas apa yang ada
atas nama kepentingan
atas nama kemaruk cinta
membiarkan segala
terus terlena dalam mimpi-mimpi yang sesat
membutakan mata hati
diatas suatu kedayusan
dalam himpunan mabuk kuasa

aku yang bernama Pemimpin
ada rasa keegoan buta
simpatiku pada mereka adakalanya penuh kepalsuan
acapkali inginkan pujian
diatas kehebatan kuasa
mekar dalam jiwa-jiwa yang inginkan harta melata
terus merampas pada segala yang ada
tak kira milik siapa

aku yang bernama Pemimpin
dijulang dalam nama keduniaan lara
dimahkotakan permata bisu yang semakin keliru
disanjung atas nama kerakusan kuasa
atas nama harta membuta
terus melenakan diri
hingga lupa pada satu amanah
pada suatu wasiat
pada suatu janji
bukan pada diri
pada seluruh jiwa yang sudah bosan
pada satu kuasa
yang lebih hebat dari segala

aku yang bernama Pemimpin
asyik melenakan mereka
membutakan mata hati jiwa-jiwa itu
diatas suatu kuasa
hingga lupa segalanya
pada suatu kewajipan
diatas nama kehambaan
lupa dan semakin tersungkur lara

aku yang bernama Pemimpin
akan pergi pada bila-bila masa saja
membawa satu amanah
satu persoalan
antara hak kebenaran
dalam suatu pimpinan
yang pernah dikucarkan
hingga ramai yang keliru diatas satu jasad
terbuai dalam kemaruk cinta dunia
lupa pada suatu perintah Yang Maha Kuasa
lupa pada suara sakaratul maut
lupa pada segalanya

aku yang bernama Pemimpin
akan dijemput pulang
pulang yang tak akan lena lagi
pulang yang akan membawa beban amanah
amat berat sekali
hingga bisa membuat aku keliru selamanya
tunduk dan menjadi kaku
penuh serabut lara
dihadapan yang Maha Esa

aku yang bernama pemimpin
akan memohon suatu keampunan
sebelum malaikat maut datang menghampiri
sebelum mimpi itu menjadi nyata
sebelum dunia ini aku tinggalkan…

 

<a mce_thref=Free Image Hosting at www.ImageShack.us      <a mce_thref=Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Leave a Reply

